Na maanden is het dan eindelijk zover, de finale van The Voice of Holland was vanavond op RTL4 een groot succes. Naast de 3.7 miljoen mensen die inschakelden voor de televisie was er ook op Twitter geen ontkomen meer aan.? Dat Ben Saunders de eerste editie van The Voice of Holland heeft gewonnen was geen grote verrassing. Gisterochtend was al bekend geworden dat Ben Saunders ook het populairst was op social media.


De afgelopen maanden heeft Statalyze zich bezig gehouden met de analyse van #tvoh. De eerste liveshow zorgde mede door de samenwerking tussen The Voice of Holland & Vodafone voor een sterke link met social media. Tijdens de eerste liveshow was de show ook direct op Twitter een hit, met 120.000 tweets door 32.000 unieke twitteraars. In de afgelopen maanden zorgde #tvoh er steeds voor dat de televisiekijkers mee konden twitteren, dit is tot een hoogtepunt gekomen in de finale van The Voice of Holland.


Tijdens deze laatste show heeft Statalyze zich voortdurend bezig gehouden met de laatste cijfers omtrent de twitterberichten met de hashtag #tvoh. Tijdens het hoogtepunt van de show waren er 70 tweets per seconden ( van 20.30 – 21.30 was het gemiddelde 22 tweets per minuut), wat resulteerde in bijna 80.000 tweets per uur.


Uiteindelijk hebben er vanaf 18.00 vandaag 63938 unieke twitteraars met de #tvoh getwitterd. Deze hebben totaal meer dan 250.000 tweets geplaatst, wat neerkomt op een gemiddelde van 3,2 tweets per persoon. Deze enorme en unieke aantallen afgezet tegen het aantal twitteraars (238.000)  in Nederland volgens Michiel Berger, betekent dat 26% van alle Nederlandse twitteraars heeft getweet. Wat vanavond voor mogelijk meer dan 7.5 miljoen (potentiële) views heeft gezorgd (hierbij is geen ontdubbeling gedaan).


De volledige grafiek van de afgelopen 24 uur, geeft een goed overzicht hoe de berichten zich over de avond hebben verspreid:


Om 11 uur werd de eerste tussenstand bekend gemaakt door The Voice of Holland. Wij keken of dit overeenkwam met de statistieken die Statalyze via Twitter verzameld had. Wij kwamen toen op de volgende tussenstand:


Ben met 25.733 tweets, 36%Pearl met 16.041 tweets, 22%Kim met 15.037 tweets, 21%Leonie met 14.932 tweets, 21%

Uiteindelijk bleek dat deze stand met de uitslagen op televisie correspondeerde. Hiermee blijkt Twitter een goed medium om de opinie te pijlen, bij grote spelshows als The Voice of Holland.  Misschien nog leuk om te vermelden is dat van de ‘A’artiesten Adele heeft gewonnen met 9232 tweets, gevolgd door Bruno Mars met 7597 tweets en Duffy het ‘slechts’ moest doen met 6919.